Biography

Dr. Leo Guardado was born in El Salvador and fled to California when he was nine. He pursued his undergraduate studies at St. Mary’s College of California and his MTS and PhD at the University of Notre Dame, the latter in a joint program between the theology department and the Kroc Institute for International Peace Studies.

His broader research interests are focused on providing a theological and an embodied ecclesial response to the transnational mechanisms of violence that continue to displace persons from Latin America to the US, and which persecute such persons within this country’s boundaries. Informed by Liberation Theology, the lived experience of Latina/o communities, and Gandhian nonviolence, he is interested in continuing to reconcile the socially-transformative wisdom of these traditions. More particularly, his current research has focused on the concept and practice of church sanctuary, it’s relation to the 1980s Sanctuary Movement, and the ecclesiological implications of a church of the poor in the US.

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El Dr. Leo Guardado nació en El Salvador y tuvo que huir a California cuando tenía 9 años. Hizo sus estudios de grado en el St. Mary’s College en California y su maestría y doctorado en la Universidad de Notre Dame. El doctorado fue en un programa conjunto del Departamento de Teología y el Instituto Kroc de Estudios Internacionales para la Paz.

En su investigación, le interesa brindar una respuesta eclesial teológica y encarnada a los mecanismos transnacionales de violencia que continúan desplazando a personas desde América Latina a los Estados Unidos y las persiguen y oprimen dentro de las fronteras de este país. Inpirado en la Teología de la Liberación, la experiencia vivida de las comunidades latinas y la no violencia gandhiana, está interesado en continuar reconciliando la sabiduría socialmente transformadora de estas tradiciones. En particular, su investigación actual se ha centrado en el concepto y la práctica de la iglesia como “santuario,” la relación con el Movimiento de Santuario de la década de 1980 y las implicaciones eclesiológicas de una iglesia de los pobres en los Estados Unidos.

Note: Biographical information was updated as of the latest contribution. Author profiles may not reflect author's current employment or location.

Contributions